- De cursus ‘Communicating with Confidence’ is met ruim 900.000 aanmeldingen een van de populairste cursussen van LinkedIn Learning.
- De cursus kan je helpen om zelfverzekerder over te komen als je voor een grote groep spreekt.
- Om te zien of de cursus je zelfvertrouwen echt een boost geeft, nam freelance journalist Anika Nayak voor Insider de proef op de som.
Als freelancer spreek en presenteer ik veel tijdens vergaderingen, maar ik voel me meestal helemaal niet relaxt – juist nerveus en bibberig, als ik voor een groep moet spreken.
Voor mensen zoals ik heeft LinkedIn een speciale online cursus ontwikkeld met als doel de geheimen van het communiceren te ontrafelen, zodat je natuurlijk kunt spreken en zelfverzekerd overkomt.
De cursus Communicating with Confidence is inmiddels door zo’n 900.000 mensen gevolgd en prijkt in de top vijf populairste cursussen op LinkedIn Learning in 2020.
Jeff Ansell, een loopbaantrainer en auteur van When the Headline Is You: An Insider’s Guide to Handling the Media geeft je strategieën om je communicatie op de werkvloer te verbeteren.
Om te begrijpen hoe ik mijn gedachten beter kan ordenen en op een effectieve manier kan communiceren, besloot ik me in te schrijven.
Communicating with Confidence behandelt de volgende onderwerpen:
- Je boodschap beter overbrengen
- Je punt aanscherpen
- Zeg het zoals je het bedoelt
- Kijk alsof je het meent
- Zie je angsten onder ogen
Elk onderdeel bevat videocolleges gevolgd door een korte quiz om je begrip van de inhoud te testen. Je kunt de cursus volledig op eigen tempo volgen, wat betekent dat je de afleveringen in een maand, week of zelfs een paar sessies kunt voltooien.
Als je de cursus hebt afgerond, krijg je een Linkedin Learning-certificaat dat je op je LinkedIn profiel of cv kunt zetten om aan toekomstige werkgevers te laten zien.
Dit zijn de drie belangrijkste dingen die ik heb geleerd van Communicating with Confidence:
1. Minder stress door vooraf korte, eenvoudige sleutelzinnen te benoemen
Ansell zegt dat elke communicator sleutelzinnen nodig heeft voor hij spreekt. Hij benadrukt dat korte zinnen goed werken en voor mensen gemakkelijk te begrijpen zijn, omdat ze één gedachte per keer presenteren.
Hij raadt aan om een doel te vinden voordat je je speerpunten opstelt, of het nu is om mensen te overtuigen over een onderwerp of gewoon om met ze te praten.
Ik vind het prettig om mijn sleutelzinnen op indexkaarten te schrijven voordat ik voor een groep mensen spreek. Ik schrijf meestal eerst steekwoorden op, die ik later tot zinnen vorm als ik daadwerkelijk moet presenteren.
Ik zorg er ook voor dat ik altijd mijn doel voor ogen houd als ik spreek, want dat helpt me om mijn boodschap zo te formuleren dat ik mijn doel bereik en dat ik niet per ongeluk afdwaal van het onderwerp.
2. Zelfbewust zijn van je lichaam maakt je minder zelfbewust
Ansell zegt dat als je nerveus bent, je onbewust de boodschap naar je publiek stuurt dat je een onbetrouwbare expert bent. Bijvoorbeeld als je door je nervositeit begint te trillen, veel gaat slikken of te snel praat.
Hij raadt aan te doen alsof je zelfverzekerd bent totdat je je ook echt zelfverzekerd voelt. Een van zijn tips is om drie tot vijf seconden diep adem te halen voordat je een presentatie, toespraak of toast geeft.
Dit helpt je te ontspannen en zorgt ervoor dat je op het moment suprême je boodschap efficiënt zal kunnen overbrengen.
Naast de ademhalingsoefening boost ik persoonlijk mijn zelfverzekerdheid door te letten op mijn gezichtsuitdrukkingen en ervoor te zorgen dat ik altijd duidelijk en hoorbaar spreek.
3. Wat maakt dat je je zelfverzekerd voelt verschilt per persoon, maar het heeft altijd te maken met de verbinding tussen jou en het publiek
Een goede spreker is zowel met zichzelf als met zijn publiek verbonden, benadrukt Ansell, en houdt met zijn woorden, gebaren en stem de luisteraars aan zich gekluisterd.
Een van de dingen die ik nu in gedachten houd als ik voor een publiek spreek, is kwetsbaarheid, wat me helpt een band te scheppen tussen mezelf en mijn publiek.
Ik praat vaak over mijn eigen gedeelde ervaringen, omdat het niet alleen natuurlijk is voor mij, maar ook anderen in staat stelt om zich in mijn verhaal te verplaatsen.
Dit helpt me om zelfverzekerder, assertiever en moediger over te komen voor een publiek, of het nu een klein team is of een groter publiek.
[activecampaign form=20]